СТРУКТУРА ТА ОРГАНИ УПРАВЛІННЯ ДОВБИСЬКИМ ЛІЦЕЄМ
Відповідно до Стататуту Довбиського ліцею Довбиської селищної територіальної громади затвердженого рішенням Довбиської селищної ради VIII скликання від 12.12.2022 року № 757
1. Управління ліцеєм здійснюють:
• засновник ліцею Довбиська селищна рада або уповноважений ним орган ;
• директор ліцею;
• педагогічна рада;
• вищий колегіальний орган громадського самоврядування ліцею.
2. Органи громадського самоврядування та піклувальна рада мають право брати участь в управлінні закладом загальної середньої освіти у порядку та межах, визначених Законами України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту» та Статутом ліцею.
3. Засновник закладу загальної середньої освіти або уповноважений ним орган
3.1. Права та обов’язки засновника ліцею або уповноваженого ним органу визначаються Законами України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту» та іншими актами законодавства.
3.2. засновник або уповноважений ним орган:
• затверджує за поданням ліцею стратегію розвитку;
• фінансує виконання стратегії розвитку ліцею, у тому числі здійснення інноваційної діяльності ліцею;
• утворює та ліквідує структурні підрозділи ліцею;
• здійснює контроль за використанням ліцею публічних коштів;
• здійснює контроль за недопущенням привілеїв чи обмежень (дискримінації) за ознаками віку, статі, раси, кольору шкіри, стану здоров’я, інвалідності, особливих освітніх потреб, громадянства, національності, політичних, релігійних чи інших переконань, місця проживання, мови спілкування, походження, сімейного, соціального та майнового стану, складних життєвих обставин, наявності судимості та іншими ознаками;
• затверджує кошторис ліцею, у тому числі обсяг коштів, що передбачається на підвищення кваліфікації педагогічних працівників, та контролює його виконання;
• реалізує інші права, передбачені цим Законом України «Про повну загальну середню освіту» та іншими актами законодавства.
3.4. Засновник ліцею забезпечує:
• утримання та розвиток ліцею, його матеріально-технічної бази на рівні, достатньому для виконання вимог державних стандартів, ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти, вимог трудового законодавства, оплати праці педагогічних та інших працівників, охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки тощо;
• дотримання принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування під час проектування, будівництва та реконструкції будівель, споруд, приміщень закладів загальної середньої освіти;
• можливість учнів продовжити навчання на відповідному рівні освіти у разі реорганізації чи ліквідації ліцею;
• оприлюднення всієї публічної інформації відповідно до вимог законів України "Про освіту", "Про доступ до публічної інформації" та "Про відкритість використання публічних коштів".
3.5. Засновник не може делегувати директору ліцею, педагогічним чи піклувальним радам, органам громадського самоврядування закладів загальної середньої освіти власні повноваження, визначені Законами України «Про повну загальну середню освіту» та "Про освіту".
4. Директор ліцею
4.1. Директором може бути особа, яка є громадянином України, вільно володіє державною мовою, має вищу освіту ступеня не нижче магістра, стаж педагогічної та/або науково-педагогічної роботи не менше трьох, організаторські здібності, стан фізичного і психічного здоров’я, що не перешкоджає виконанню професійних обов’язків, пройшла конкурсний відбір та визнана переможцем конкурсу відповідно до цього Закону України «Про повну загальну середню освіту». Повноваження директора ліцею визначаються законодавством та Статутом ліцею.
4.2. Не може обіймати посаду директора ліцею особа, яка:
1) є недієздатною або цивільна дієздатність якої обмежена;
2) має судимість за вчинення злочину;
3) позбавлена права обіймати відповідну посаду;
4) за рішенням суду визнана винною у вчиненні корупційного правопорушення;
5) за рішенням суду визнана винною у вчиненні правопорушення, пов’язаного з корупцією;
6) підпадає під заборону, встановлену Законом України "Про очищення влади".
4.3. Директор ліцею:
• діє від імені ліцею без довіреності та представляти ліцей у відносинах з іншими особами;
• підписує документи з питань освітньої, фінансово-господарської та іншої діяльності ліцею;
• приймає рішення щодо діяльності ліцею в межах повноважень, визначених законодавством та строковим трудовим договором, у тому числі розпоряджатися в установленому порядку майном ліцею та його коштами;
• призначає на посаду, переводити на іншу посаду та звільняє з посади працівників ліцею, визначати їхні посадові обов’язки, заохочує та притягає до дисциплінарної відповідальності, а також вирішує інші питання, пов’язані з трудовими відносинами, відповідно до вимог законодавства;
• визначає режим роботи ліцею;
• ініціює перед засновником або уповноваженим ним органом питання щодо створення або ліквідації структурних підрозділів;
• видає відповідно до своєї компетенції накази і контролює їх виконання;
• укладає угоди (договори, контракти) з фізичними та/або юридичними особами відповідно до своєї компетенції;
• звертається до центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти із заявою щодо проведення позапланового інституційного аудиту, зовнішнього моніторингу якості освіти та/або громадської акредитації закладу;
• приймає рішення з інших питань діяльності ліцею.
4.4. Директор ліцею зобов’язаний:
• виконувати Закони України «Про повну загальну середню освіту», «Про освіту» та інші акти законодавства, а також забезпечувати та контролювати їх виконання працівниками ліцею, зокрема в частині організації освітнього процесу державною мовою;
• планувати та організовувати діяльність ліцею;
• розробляти проект кошторису та подавати його засновнику або уповноваженому ним органу на затвердження;
• надавати щороку засновнику пропозиції щодо обсягу коштів, необхідних для підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
• організовувати фінансово-господарську діяльність ліцею в межах затвердженого кошторису;
• забезпечувати розроблення та виконання стратегії розвитку ліцею;
• затверджувати правила внутрішнього розпорядку ліцею;
• затверджувати посадові інструкції працівників ліцею;
• організовувати освітній процес та видачу документів про освіту;
• затверджувати освітню (освітні) програму (програми) ліцею відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту»;
• створювати умови для реалізації прав та обов’язків усіх учасників освітнього процесу, в тому числі реалізації академічних свобод педагогічних працівників, індивідуальної освітньої траєкторії та/або індивідуальної програми розвитку учнів, формування у разі потреби індивідуального навчального плану;
• затверджувати положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти в ліцеї, забезпечити її створення та функціонування;
• забезпечувати розроблення, затвердження, виконання та моніторинг виконання індивідуальної програми розвитку учня;
• контролювати виконання педагогічними працівниками та учнями (учнем) освітньої програми, індивідуальної програми розвитку, індивідуального навчального плану;
• забезпечувати здійснення контролю за досягненням учнями результатів навчання, визначених державними стандартами повної загальної середньої освіти, індивідуальною програмою розвитку, індивідуальним навчальним планом;
• створювати необхідні умови для здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами;
• сприяти проходженню атестації та сертифікації педагогічними працівниками;
• створювати умови для здійснення дієвого та відкритого громадського нагляду (контролю) за діяльністю ліцею;
• сприяти та створювати умови для діяльності органів громадського самоврядування в закладі загальної середньої освіти;
• формувати засади, створювати умови, сприяти формуванню культури здорового способу життя учнів та працівників ліцею;
• створювати в ліцеї безпечне освітнє середовище, забезпечувати дотримання вимог щодо охорони дитинства, охорони праці, вимог техніки безпеки;
• організовувати харчування та сприяти медичному обслуговуванню учнів відповідно до законодавства;
• забезпечувати відкритість і прозорість діяльності закладу загальної середньої освіти, зокрема шляхом оприлюднення публічної інформації відповідно до вимог законів України "Про освіту", "Про доступ до публічної інформації", "Про відкритість використання публічних коштів" та інших законів України;
• здійснювати зарахування, переведення, відрахування учнів, а також їх заохочення (відзначення) та притягнення до відповідальності відповідно до вимог законодавства;
• організовувати документообіг, бухгалтерський облік та звітність відповідно до законодавства;
• звітувати щороку на загальних зборах (конференції) колективу про свою роботу та виконання стратегії розвитку ліцею;
• виконувати інші обов’язки, покладені на нього законодавством, засновником, статутом ліцею, колективним договором, строковим трудовим договором.
• Директор ліцею зобов’язаний протягом першого року після призначення на посаду пройти курс підвищення кваліфікації з управлінської діяльності обсягом не менше 90 навчальних годин.
4.5. Директор ліцею має права та обов’язки педагогічного працівника, визначені Законом України "Про освіту", та несе відповідальність за виконання обов’язків, визначених законодавством, статутом ліцею і строковим трудовим договором.
5. Обрання, призначення на посаду та звільнення з посади директора ліцею
5.1. Директор ліцею обирається на посаду за результатами конкурсу, що проводиться відповідно до вимог Закону України «Про повну загальну середню освіту» та положення про конкурс, затвердженого засновником або уповноваженим ним органом (посадовою особою).
5.2. Трудовий договір укладається на шість років на підставі рішення конкурсної комісії. Після закінчення строку, на який укладено строковий трудовий договір, трудові відносини припиняються та не можуть бути продовжені на невизначений строк.
З особою, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше, укладається трудовий договір строком на два роки. Після закінчення строку дії такого строкового трудового договору та за умови належного його виконання сторони мають право продовжити строк дії відповідного строкового трудового договору ще на чотири роки без проведення конкурсу.
До першого шестирічного строку включається дворічний строк перебування на посаді керівника закладу загальної середньої освіти, призначеного вперше.
5.3. Директор ліцею звільняється з посади у зв’язку із закінченням строку трудового договору або достроково відповідно до вимог законодавства та умов укладеного трудового договору.
Припинення трудового договору з директором ліцею у зв’язку із закінченням строку його дії або його дострокове розірвання здійснюється селищним головою або керівником уповноваженого ним органу з підстав та у порядку, визначених законодавством про працю.
Підставами для дострокового звільнення керівника закладу загальної середньої освіти, які повинні бути передбачені у трудовому договорі, є:
• порушення вимог Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо мови освітнього процесу;
• порушення вимог статей 30 і 31 Закону України "Про освіту";
• порушення прав учнів чи працівників, встановлене рішенням суду, яке набрало законної сили;
• систематичне неналежне виконання інших обов’язків керівника, визначених Законом України «Про повну загальну середню освіту»;
• неусунення у визначений строк порушень вимог законодавства, виявлених під час інституційного аудиту чи позапланового заходу державного нагляду (контролю).
6. Педагогічна рада
6.1. Педагогічна рада є основним постійно діючим колегіальним органом управління ліцею.
Повноваження педагогічної ради визначаються цим Законом України «Про повну загальну середню освіту», статутом ліцею.
6.2. Усі педагогічні працівники зобов’язані брати участь у засіданнях педагогічної ради. Головою педагогічної ради є директор ліцею.
6.3. Педагогічна рада:
• схвалює стратегію розвитку ліцею та річний план роботи;
• схвалює освітню (освітні) програму (програми), зміни до неї (них) та оцінює результати її (їх) виконання;
• схвалює правила внутрішнього розпорядку, положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти;
• приймає рішення щодо вдосконалення і методичного забезпечення освітнього процесу;
• приймає рішення щодо переведення учнів на наступний рік навчання, їх відрахування, притягнення до відповідальності за невиконання обов’язків, а також щодо відзначення, морального та матеріального заохочення учнів та інших учасників освітнього процесу;
• розглядає питання підвищення кваліфікації педагогічних працівників, розвитку їх творчої ініціативи, професійної майстерності, визначає заходи щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників, формує та затверджує річний план підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
• приймає рішення щодо визнання результатів підвищення кваліфікації педагогічного працівника, отриманих ним поза закладами освіти, що мають ліцензію на підвищення кваліфікації або провадять освітню діяльність за акредитованою освітньою програмою;
• приймає рішення щодо впровадження в освітній процес педагогічного досвіду та інновацій, участі в дослідницькій, експериментальній, інноваційній діяльності, співпраці з іншими закладами освіти, науковими установами, фізичними та юридичними особами, які сприяють розвитку освіти;
• може ініціювати проведення позапланового інституційного аудиту, громадської акредитації, зовнішнього моніторингу якості освіти та/або освітньої діяльності ліцею;
• розглядає інші питання, віднесені законом та/або статутом закладу освіти до її повноважень.
6.4. Засідання педагогічної ради є правомочним, якщо на ньому присутні не менше двох третин її складу. Рішення з усіх питань приймаються більшістю голосів від її складу. У разі рівного розподілу голосів голос голови педагогічної ради є визначальним. Рішення педагогічної ради оформлюються протоколом засідання, який підписується головою та секретарем педагогічної ради.
6.5. Рішення педагогічної ради, прийняті в межах її повноважень, вводяться в дію наказами директора ліцею та є обов’язковими до виконання всіма учасниками освітнього процесу у закладі освіти.
7. Піклувальна рада ліцею
7.1. Піклувальну раду може бути утворено за рішенням засновника або уповноваженого ним органу на визначений засновником строк.
7.2. Піклувальна рада сприяє виконанню перспективних завдань розвитку ліцею, залученню фінансових ресурсів для забезпечення його діяльності з основних напрямів розвитку і здійсненню контролю за їх використанням, ефективній взаємодії ліцею з органами державної влади та органами місцевого самоврядування, громадськістю, громадськими об’єднаннями, юридичними та фізичними особами.
7.3. Піклувальна рада:
• аналізує та оцінює діяльність закладу загальної середньої освіти і його керівника;
• розробляє пропозиції до стратегії та перспективного плану розвитку закладу загальної середньої освіти та аналізує стан їх виконання;
• сприяє залученню додаткових джерел фінансування, що не заборонені законом;
• проводить моніторинг виконання кошторису закладу освіти і вносить відповідні рекомендації та пропозиції, що є обов’язковими для розгляду директором ліцею;
• має право звернутися до центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти щодо проведення позапланового інституційного аудиту ліцею;
• може вносити засновнику ліцею подання про заохочення керівника закладу освіти або притягнення його до дисциплінарної відповідальності з підстав, визначених законом;
• здійснює інші повноваження, визначені установчими документами закладу освіти.
7.4. Склад піклувальної ради формується засновником або уповноваженим ним органом з урахуванням пропозицій органів управління ліцею, органів громадського самоврядування ліцею, депутатів Довбиської селищної ради.
До складу піклувальної ради не можуть входити учні та працівники ліцею.
7.5. Піклувальна рада є колегіальним органом. Засідання піклувальної ради є правомочним, якщо на ньому присутні не менше двох третин її затвердженого складу. Рішення з усіх питань приймаються більшістю голосів від її затвердженого складу. У разі рівного розподілу голосів голос голови піклувальної ради є визначальним. Рішення піклувальної ради оформлюються протоколом її засідання, який підписують головуючий на засіданні та секретар.
7.6. Члени піклувальної ради мають право брати участь у роботі колегіальних органів управління ліцею з правом дорадчого голосу.
7.7. Піклувальна рада діє на підставі положення, затвердженого засновником ліцею.
8. Громадське самоврядування в ліцеї
8.1. Громадське самоврядування в ліцеї - це право учасників освітнього процесу безпосередньо та/або через органи громадського самоврядування брати участь у вирішенні питань організації та забезпечення освітнього процесу в ліцеї, захисту своїх прав та інтересів, організації дозвілля та оздоровлення, брати участь у громадському нагляді (контролі) та в управлінні закладом освіти у межах повноважень, визначених Законом України "Про освіту", Законом України «Про повну загальну середню освіту» та статутом ліцею.
8.2. Громадське самоврядування в ліцеї здійснюється на принципах, визначених частиною восьмою статті 70 Закону України "Про освіту".
8.3. У ліцеї можуть діяти:
• органи самоврядування працівників ліцею;
• органи учнівського самоврядування;
• органи батьківського самоврядування.
8.4. Повноваження, відповідальність, засади формування та діяльності органів громадського самоврядування визначаються Законом України «Про повну загальну середню освіту» та статутом ліцею.
У діяльність будь-якого органу громадського самоврядування ліцею не мають права втручатися представники іншого органу громадського самоврядування.
8.5. Вищим колегіальним органом громадського самоврядування ліцею є загальні збори (конференція) колективу ліцею, які скликаються не менше одного разу на рік та формуються з уповноважених представників усіх учасників освітнього процесу (їх органів самоврядування - за наявності).
Інформація про час і місце проведення загальних зборів (конференції) колективу ліцею розміщується в ліцеї та оприлюднюється на офіційному вебсайті ліцею не пізніше ніж за один місяць до дня їх проведення.
Загальні збори (конференція) колективу ліцею щороку заслуховують звіт керівника ліцею, оцінюють його діяльність і за результатами оцінки можуть ініціювати проведення позапланового інституційного аудиту закладу освіти.
9. Учнівське самоврядування
9.1. У ліцеї може діяти учнівське самоврядування з метою формування та розвитку громадянських, управлінських і соціальних компетентностей учнів, пов’язаних з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту, здорового способу життя тощо.
Учнівське самоврядування здійснюється учнями безпосередньо і через органи учнівського самоврядування.
Учні мають рівні права на участь в учнівському самоврядуванні, зокрема на участь у роботі дорадчих (консультативних із певних питань), робочих (робочих групах тощо) та інших органів учнівського самоврядування, а також вільно обирати та бути обраними до виборних органів учнівського самоврядування.
9.2. Учнівське самоврядування може діяти на рівні класу.
Органи учнівського самоврядування утворюються за ініціативою учнів та можуть бути одноособовими, колегіальними, а також можуть мати різноманітні форми і назви.
9.3. Директор ліцею сприяє та створює умови для діяльності органів учнівського самоврядування.
9.4. Інші учасники освітнього процесу не повинні перешкоджати і втручатися в діяльність органів учнівського самоврядування.
9.5. З питань захисту честі, гідності та/або прав учнів ліцею керівник учнівського самоврядування має право на невідкладний прийом директором ліцею. Директор ліцею зобов’язаний розглянути усну чи письмову вимогу керівника учнівського самоврядування про усунення порушень щодо честі, гідності чи прав учня ліцею та вжити заходів відповідно до правил внутрішнього розпорядку та/або законодавства.
Органи учнівського самоврядування мають право, але не зобов’язані вести протоколи чи будь-які інші документи щодо своєї діяльності.
9.6. Органи учнівського самоврядування мають право:
• брати участь в обговоренні питань удосконалення освітнього процесу, науково-дослідної роботи, організації дозвілля, оздоровлення, побуту та харчування;
• проводити за погодженням з директором ліцею освіти організаційні, просвітницькі, наукові, спортивні, оздоровчі та інші заходи та/або ініціювати їх проведення перед керівництвом ліцею;
• брати участь у заходах (процесах) із забезпечення якості освіти відповідно до процедур внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
• захищати права та інтереси учнів, які здобувають освіту у ліцеї;
• вносити пропозиції та/або брати участь у розробленні та/або обговоренні плану роботи ліцею, змісту освітніх і навчальних програм;
• через своїх представників брати участь у засіданнях педагогічної ради з усіх питань, що стосуються організації та реалізації освітнього процесу.
9.7. Діяльність органів учнівського самоврядування не повинна призводити до порушення законодавства, статуту ліцею, правил внутрішнього розпорядку, прав та законних інтересів інших учасників освітнього процесу.
9.8. Засади учнівського самоврядування визначаються Законом України «Про повну загальну середню освіту» та положенням про учнівське самоврядування ліцею, що затверджується загальними зборами уповноважених представників класів закладу освіти.
У своїй діяльності органи учнівського самоврядування керуються законодавством, правилами внутрішнього розпорядку та положенням про учнівське самоврядування ліцею.
9.9. Рішення органу учнівського самоврядування виконується учнями на добровільних засадах.
10. Самоврядування працівників ліцею
10.1. Вищим органом громадського самоврядування працівників ліцею є загальні збори трудового колективу ліцею.
Загальні збори трудового колективу скликаються не менш як один раз на рік директором ліцею або на вимогу не менше 1/10 представників трудового колективу. Збори є правомочним, якщо на ньому присутні не менше двох третин складу трудового колективу. Рішення з усіх питань приймаються більшістю голосів від складу трудового колективу. У разі рівного розподілу голосів голос голови зборів є визначальним. Рішення зборів оформлюються протоколом засідання, який підписується головою та секретарем зборів.
10.2. Загальні збори трудового колективу:
розглядають та схвалюють проект колективного договору;
• затверджують правила внутрішнього трудового розпорядку;
• визначають порядок обрання, чисельність, склад і строк повноважень комісії з трудових спорів;
• обирають комісію з трудових спорів.
• загальні збори трудового колективу можуть утворювати комісію з питань охорони праці та здійснювати інші повноваження, визначені законодавством.
10.3. Рішення загальних зборів трудового колективу підписуються головуючим на засіданні та секретарем.
Рішення загальних зборів трудового колективу, прийняті у межах їх повноважень, є обов’язковими до виконання всіма працівниками ліцею.
11. Батьківське самоврядування ліцею
11.1. У ліцеї може діяти батьківське самоврядування. Батьківське самоврядування здійснюється батьками учнів як безпосередньо, так і через органи батьківського самоврядування, з метою захисту прав та інтересів учнів, організації їх дозвілля та оздоровлення, громадського нагляду (контролю) в межах повноважень, визначених Законом України «Про повну загальну середню освіту» та статутом ліцею.
11.2. Батьки мають право утворювати різні органи батьківського самоврядування (в межах класу, ліцею, за інтересами тощо).
11.3. Батьки можуть розглядати будь-які питання і приймати рішення, крім тих, що належать до компетенції інших органів управління чи органів громадського самоврядування ліцею.
11.4. Рішення органу батьківського самоврядування виконується батьками виключно на добровільних засадах.
Рішення органу батьківського самоврядування з питань організації освітнього процесу та/або діяльності закладу освіти можуть бути реалізовані виключно за рішенням директора ліцею, якщо таке рішення не суперечить законодавству.
Рішення, заходи та форми батьківського самоврядування не повинні призводити до надання іншим учасникам освітнього процесу привілеїв чи обмежень за будь-якою ознакою, порушувати їхні права та/або законні інтереси, а також не можуть бути підставою для прийняття управлінських рішень, що не відповідають законодавству.
11.5. Органи батьківського самоврядування мають право, але не зобов’язані оформляти свої рішення відповідними протоколами.
11.6. Працівники ліцею не мають права втручатися в діяльність батьківського самоврядування, а також збирати чи зберігати протоколи засідань органів батьківського самоврядування